"Dob?í rodi?e dávají d?tem ko?eny a k?ídla.
Ko?eny proto, aby v?d?ly, kde jsou doma,
k?ídla proto, aby mohly odlet?t a zase se vrátit.
Mate?ská škola ko?eny rozv?tví, posílí,
d?tským k?ídl?m pom?že odlet?t a vyzkoušet si to,
co se nau?ily…"

MOTTO

 

Koncepce mate?ské školy

  • Vytvo?it d?tem takové prost?edí, kde se budou cítit bezpe?n? a kde jsou respektovány, což jim umož?uje chovat a vyvíjet se zcela p?irozen?
  • Cílem vzd?lávání je dovést dít? na konci jeho p?edškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních p?edpoklad? získalo v?ku p?im??enou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, základy pro zdravé sebev?domí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zárove? p?izp?sobit se životu v sociální komunit?
  • Vytvo?it základy pro celoživotní u?ení i základy pro schopnost jednat v duchu lidských a etických hodnot

 

Základní filosofií programu je vytvá?et mate?skou školu

  • kde je klid, kde se d?ti cítí dob?e, umí se radovat a smát
  • kde panuje atmosféra d?v?ry
  • kde d?ti nejsou p?et?žovány ?innostmi nep?íslušejícími jejich v?ku, ale mají dostatek zážitk? a možností seberealizace ve všech oblastech
  • kde je atmosféra otev?ená rodi?ovské ve?ejnosti, která se stává spolutv?rcem programu pro d?ti

Cíle a zám?ry

Školní vzd?lávací program nese název  SV?T KOLEM NÁS a umož?uje dít?ti lépe vnímat sv?t v jeho p?irozených souvislostech a získávat tak reáln?jší pohled na sv?t a aktivní postoj k n?mu, rozvíjí osobnost dít?te a vzd?lávací potenciál s celkovým citovým postojem k ostatním lidem, k ?lov?ku a jeho práci, k rodin?, vlastnímu zdraví, k planet? Zemi.

Vzd?lávací program vznikl na základ? dlouhodobých zám?r?, procházejících všemi oblastmi vzd?lávání. P?i jejich napl?ování chceme dosahovat požadovaných kompetencí, to znamená rozvíjet každé dít? tak, aby bylo p?ipraveno samostatn? s vlastním aktivním p?ístupem jako osobnost zvládat nároky, které ho v budoucnu nevyhnuteln? ?ekají.

Usilujeme o to, aby se d?ti cítily v pohod? fyzicky i psychicky, aby se rozvíjely v souladu se svými možnostmi a schopnostmi, aby m?ly dostatek podn?t? k u?ení a radost z n?ho, aby bylo posilováno sebev?domí d?tí a jejich d?v?ra ve vlastní schopnosti, aby mohly rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se bezpe?n?, aby se rozvíjela jejich ?e? a komunikativní dovednosti, aby se seznamovaly se vším, co je pro jejich život d?ležité, aby pochopily, že mohou vlastními aktivitami ovliv?ovat své okolí, poskytnout d?tem speciální podporu a pomoc, pokud ji pot?ebují.

Formy a metody práce

Nosnou metodou vzd?lávání d?tí je prožitkové u?ení, založené na ?innostech d?tí a prožitk? z nich.Uskute??ují se b?hem celého dne ve všech ?innostech a situacích, které se v mate?ské škole naskytnou. Mají charakter hry a zajímavých ?inností pro d?ti.

Podporujeme spontaneitu, radost z u?ení, zájem dít?te poznávat a objevovat nové. Dáváme d?tem prostor k aktivit?, tvo?ivosti, konkrétním ?innostem ( manipulace, experimentování a hra ), možnosti volby skupinové ?i individuální práce. Kooperativní u?ení hrou a ?innostmi d?tí jsou vhodné metody naší práce podporující komunikativnost d?tí verbální i neverbální. Uplat?ujeme ?ízené i spontánní aktivity d?tí, dbáme o jejich vyváženost. Prožitkové u?ení uskute??ujeme konkrétními ?innostmi, tvorbou a celkovým zapojením co nejvíce smysl?. Umož?ujeme d?tem vnímat sv?t v jeho p?irozených souvislostech a získávat globáln?jší, srozumiteln?jší a reáln?jší pohled na sv?t a aktivní postoj k n?mu. Snažíme se dávat d?tem vzory chování a postoj? k nápodob?. Vzd?lávání d?tí p?izp?sobujeme vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním pot?ebám d?tí, respektujeme individualitu každého dít?te. Máme na v?domí zásadu, že každé dít? má zažít pocit úsp?chu, musí se cítit v mate?ské  škole spokojené a v bezpe?í, každé dít? má právo být jiné.

 

 

„Žije-li dít? káráno, nau?í se odsuzovat.

Žije-li dít? v nep?átelství, nau?í se úto?it.

Žije-li dít? v posm?chu, nau?í se vyhýbavosti.

Ale žije-li dít? v povzbuzení, nau?í se trp?livosti.

Žije-li dít? s pochvalou, nau?í se oce?ovat.

Žije-li dít? v poctivosti, nau?í se spravedlnosti.

Žije-li dít? v bezpe?í, nau?í se v??it.

Žije-li dít? p?ijímáno a obklopeno p?átelstvím,

nau?í se hledat ve sv?t? lásku.“

Dorothy Lew Nolte

 

Cíle a obsah p?edškolního vzd?lávání

Dít? a jeho t?lo

Zám?rem vzd?lávacího úsilí v oblasti biologické je stimulovat a podporovat r?st

a neurosvalový vývoj dít?te, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho t?lesnou zdatnost a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových a manipula?ních dovedností, u?it je sebeoblsužným dovednostem a vést je k zdravým životním návyk?m a postoj?m.

 

  1. uv?dom?ní si vlastního t?la
    • pojmenovat ?ásti lidského t?la, n?které orgány, znát jejich funkci
  2. rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání aj.), ovládání pohybového aparátu a t?lesných funkcí
    • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, b?žné zp?soby pohybu v r?zném prost?edí
    • ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zp?vem
    • zvládnout manipula?ní ?innosti a jednoduché úkony s p?edm?ty, ná?iním, materiálem
  3. rozvoj a užívání všech smysl?
    • um?t vnímat a rozlišovat pomocí všech smysl?
    • ovládat koordinaci ruky a oka
    • rozvíjet jemnou motoriku
  4. rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
    • zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
    • uv?domit si d?ležitost pohybu a odpo?inku
  5. osvojení si v?ku p?im??ených praktických dovedností
    • vyp?stovat v d?tech po?et pot?eby žít v ?istém a uspo?ádaném prost?edí
    • rozvíjet samostatné konstruování ze stavebnic
    • zvládnout sebeobsluhu, hygienické a zdravotn? preventivní návyky
  6. osvojení si poznatk? o t?le a jeho zdraví, o pohybových ?innostech a jejich kvalit?
    • um?t udržovat své t?lo v ?istot? a zdraví
    • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
  7. osvojení si dovedností d?ležitých k podpo?e zdraví, bezpe?í, osobní pohody i pohody prost?edí a vytvá?ení zdravých životních návyk? a postoj?
    • osvojení návyk? zdravého životního stylu

Dít? a jeho psychika

Zám?rem vzd?lávací oblasti psychologické je podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dít?te, rozvoj jeho intelektu, ?e?i a jazyka, poznávacích proces?

a funkcí, jeho cit? i v?le, stejn? tak i jeho sebepojetí i sebenahlížení, stimulovat osvojování a rozvoj jeho vzd?lávacích dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji, poznávání a u?ení.

Tato oblast zahrnuje:

 

  1. Jazyk a ?e?
  2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, p?edstavivost a fantazii
  3. Sebepojetí, city a v?le

 

  1. Jazyk a ?e?
    1. rozvoj ?e?ových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozum?ní) i produktivních (výslovnosti, vyjad?ování)
      • rozvíjet schopnost pojmenovávat n?které bezprost?edn? vnímané osoby, zví?ata, p?edm?ty, ?innosti
      • správn? vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci ?e?i
      • podporovat aktivitu d?tí p?i komunikaci
      • porozum?t slyšenému (hlavní myšlenka, sledování d?je, zopakování d?je)
      • sluchov? rozlišovat za?áte?ní a koncové slabiky a hlásky ve slovech
    2. rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
      • vyjad?ovat samostatn? a smyslupln? myšlenky, nápady, pocity, mín?ní ve vhodn? zformulovaných v?tách
      • formulovat otázky, slovn? reagovat
      • u?it se nová slova, aktivn? je používat
    3. osvojení n?kterých dovedností, které p?edcházejí ?tení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
      • rozlišovat n?které symboly, porozum?t jejich významu
      • rozlišovat a znát n?která písmena a ?íslice
      • podporovat zájem o knížky
  2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace. P?edstavivost a fantazie
    1. rozvoj, zp?es?ování a kultivace smyslového vnímání, p?echod od konkrétn? názorného myšlení k myšlení slovn?-logickému, rozvoj a kultivace pam?ti, pozornosti, fantazie
      • rozvíjení p?ímých pozorovacích schopností ve spojení se smyslovým vnímáním
      • p?echázení od konkrétn? názorného myšlení k slovn?-logickému
      • rozvíjení p?edstavivosti a fantazie p?i manipulaci s p?edm?ty
    2. Rozvoj tvo?ivosti
      • tvo?ivé manipulování s r?znými materiály (stavebnice, skládanky), jejich t?íd?ní, p?i?azování odhad, porovnávání
      • ?ešení problém? p?i hrách, experimentování s materiálem a p?edm?ty – tvo?ivé sebevyjád?ení
    3. posilování p?irozených poznávacích cit?
      • cílené vedení dít?te ke zdravé zvídavosti – radost z objevování nového
    4. vytvá?ení pozitivního vztahu k intelektuálním ?innostem a k u?ení, podpora a rozvoj zájmu o u?ení
      • ?ešit kognitivní problémy, úkoly a situace, myslet kreativn?
    5. vytvá?ení základ? pro práci s informacemi
      • chápat základní ?íselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle pot?eby je prakticky využívat (porovnávat, ?adit, t?ídit)
  3. Sebepojetí, city, v?le
    1. rozvoj pozitivních cit? dít?te ve vztahu k sob? (uv?dom?ní si vlastní identity, získání sebev?domí, sebed?v?ry a relativní citové samostatnosti)
    2. rozvoj schopnosti vytvá?et a rozvíjet citové vztahy k okolí
    3. rozvoj schopností a dovedností vyjád?it pocity, dojmy a prožitky
    4. rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cít?ní a prožívání
    5. získání schopnosti ?ídit chování v?lí a ovliv?ovat vlastní situaci

Dít? a ten druhý

Zám?rem vzd?lávání v interpersonální oblasti je podporovat utvá?ení vztah? dít?te k jinému dít?ti ?i dosp?lému, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci

a zajiš?ovat pohodu t?chto vztah?.

  1. rozvoj schopností a dovedností d?ležitých pro navazování a rozvíjení vztah? dít?te k druhým lidem
    • znát jména kamarád?, u?itelek
    • posilovat kladné citové vztahy k rodin?, k blízkým lidem v okolí dít?te
  2. posilovat prosociální chování ve vztahu k druhému ( v rodin?, v MŠ)
    • p?edcházet konfliktním situacím mezi d?tmi
    • vést d?ti k hodnocení vlastního chování a jednání
    • upev?ovat d?tská p?átelství
  3. vytvá?ení prosociálních postoj? k druhému (tolerance, respekt)rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
    • posilovat sebeovládání a sebev?domí
    • vést d?ti ke vzájemné pomoci a ohleduplnosti
  4. ochrana osobního soukromí a bezpe?í ve vztazích s druhými d?tmi i dosp?lými

Dít? a spole?nost

Zám?rem vzd?lávání v oblasti sociáln?kulturní je uvést dít? do spole?enství ostatních lidí, do života v lidské spole?nosti i do sv?ta kultury a um?ní, pomoci dít?ti osvojit si pot?ebné dovednosti, návyky i postoje, p?ijmout základní všeobecn? uznávané spole?enské, morální a estetické hodnoty a podílet se na utvá?ení spole?enské pohody.

  1. rozvoj základních kulturn? spole?enských postoj?, návyk? a dovedností dít?te
    • uplat?ovat základní spole?enské návyky ve styku s dosp?lými i s d?tmi (zdravit, poprosit)
  2. vytvo?ení pov?domí o mezilidských a morálních hodnotách
    • chápat, že každý má ve spole?enství svou roli
  3. rozvoj schopnosti žít ve spole?enství ostatních lidí, p?izp?sobit se, spolupracovat, spolupodílet se, p?ináležet k tomuto spole?enství (ke t?íd?, k rodin?, k ostatním d?tem), vnímat a p?ijímat základní hodnoty v tomto spole?enství uznávané 
    • za?lenit se do t?ídy a za?adit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
    • adaptovat se na prost?edí školy i jeho b?žné prom?ny a spoluvytvá?et v tomto spole?enství prost?edí pohody
  4. rozvoj kulturn? estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických) produktivních i receptivních
    • vnímat um?lecké a kulturní podn?ty, pozorn? poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické ?i hudební p?edstavení a hodnotit je
  5. vytvo?ení základ? estetického vztahu ke sv?tu, k životu, ke kultu?e a um?ní
    • zachycovat skute?nosti ze svého okolí a vyjad?ovat své p?edstavy pomocí r?zných výtvarných dovedností a technik
    • vyjad?ovat se prost?ednictvím hudebních a hudebn? pohybových ?inností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální

Dít? a sv?t

Zám?rem vzd?lávání v environmentální oblasti je založit u dít?te elementární pov?domí o okolním sv?t? a jeho d?ní, o vlivu ?lov?ka na životní prost?edí – po?ínaje nejbližším okolím a kon?e globálními problémy celosv?tového dosahu – a vytvo?it základy pro otev?ený a odpov?dný postoj dít?te k životnímu prost?edí.

  1. vytvá?ení vztahu k místu a prost?edí, ve kterém žije
    • orientovat se bezpe?n? v okolním prost?edí, všímat si rozmanitosti, zm?n a d?ní v nejbližším okolí
  2. osvojování jednoduchých poznatk? o sv?t? a život? užite?ných pro vytvá?ení elementárního pov?domí o p?írodním, kulturním i technickém prost?edí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých prom?náchpochopení, že zm?ny zp?sobené lidskou ?inností mohou prost?edí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ni?it
    • osvojit si elementární poznatky o sob?, o rodin?, o vývoji, život? a ?innostech ?lov?ka, o lidské spole?nosti, o soužití, zvycích a práci lidí, o p?írod? a p?írodních jevech, o technických p?ístrojích, se kterými se dít? setkává doma i ve svém okolí
  3. rozvoj schopnosti p?izp?sobovat se p?irozenému vývoji a b?žným zm?nám
    • vnímat, že sv?t má sv?j ?ád, že je rozmanitý, pozoruhodný, pestrý
  4. rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách
    • porozum?t, že všechno kolem se m?ní, vyvíjí, pohybuje a prom??uje
  5. vytvo?ení pov?domí o vlastní sounáležitosti se sv?tem
    • mít pov?domí o významu životního prost?edí pro ?lov?ka
  6. osvojení dovedností pot?ebných k vykonávání jednoduchých ?inností v pé?i o okolí
    • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví ?lov?ka i prost?edí podporovat a které je mohou poškozovat, pomáhat pe?ovat o životní prost?edí
  7. osvojení poznatk? a dovedností chránících p?ed nebezpe?nými vlivy prost?edí
    • uv?domovat si, co je nebezpe?né, odhadnout n?která nebezpe?í a snažit se jim vyhnout rozvoj pocitu sounáležitosti s živou a neživou p?írodou, lidmi, spole?ností, planetou Zemí
    • osvojit si elementární poznatky o míst?, ve kterém žije, o své zemi a její kultu?e, o jiných zemích, zem?kouli aj.

 

Pr?b?žné cíle

 

  1. Dodržování základních spole?enských norem chování
    • projevovat odpovídající chování v MŠ
    • samostatn? vyjad?ovat vlastní pot?eby, p?ání a požadavky
    • neubližovat si navzájem
    • um?t p?im??en? svému v?ku ovládat své chování (sebekontrola)
    • projevovat kladné citové vztahy k rodi??m, sourozenc?m a blízkým
    • um?t se pozorn? soust?edit p?i ?innosti
    • um?t vyjád?it sv?j názor
    • u?it d?ti p?edcházet konfliktním situacím domluvou
    • šetrn? a ohledupln? zacházet s hra?kami a p?edm?ty
    • u?it d?ti správn? hodnotit chování vlastní i ostatních d?tí
    • aktivn? se zapojovat do ?inností
    • um?t samostatn? dodržovat kulturní návyky
    • prohlubovat žádoucí citové vztahy
    • u?it d?ti chápat význam pobytu venku, poledního odpo?inku
    • um?t hodnotit výsledky vlastní práce a vážit si práce druhých
    • podporovat iniciativu d?tí p?i r?zných ?innostech, vyvá?et podmínky k jejich uplatn?ní
    • posilovat hodnocením sebev?domí a jistotu dít?te v jednání a chování
    • podporovat tvo?ivou aktivitu p?i hrách, motivovat skupinovou i individuální hru d?tí
    • posilovat samostatnost d?tí a odpov?dnost p?i pln?ní úkol? a povinností
    • projevovat kladné postoje v pé?i o p?írodu a okolí
    • prohlubovat kolektivní cít?ní v souladu s požadavky na vstup d?tí do základní školy
    • navozovat radostnou atmosféru p?i p?íprav? oslav MŠ
    • motivovat d?ti ke spolupráci s u?itelkou i jinými d?tmi
    • uspokojovat pot?eby a p?ání d?tí p?i r?zných ?innostech
  2. Sebeobsluha a hygiena
    • samostatn? udržovat po?ádek v nejbližším okolí, podílet se na p?íprav? a úklidu hra?ek, pom?cek
    • vytvá?et u d?tí základy hygienických návyk? p?i mytí rukou a obli?eje, u?it se utírat do ru?níku
    • vést d?ti k samostatnému ?esání
    • vést d?ti ke správnému používání záchodu, toaletního papíru, splachovacího za?ízení
    • um?t používat kapesník a vytvá?et návyk soustavn? ho nosit
    • um?t si vy?istit zuby
    • vést d?ti k správnému postupu p?i oblékání a svlékání
    • um?t se obouvat a zouvat, zavázat tkani?ky
    • vést d?ti ke správným návyk?m p?i stolování
    • správn? držet hrní?ek, lžíci, používat p?íbor
    • um?t ukládat od?v, obuv a ostatní p?edm?ty osobní pot?eby na místo
    • vést d?ti k dodržování ?istoty p?i jídle
  3. Pravidla bezpe?nosti
    • um?t správn? a bezpe?n? p?enášet lehké p?edm?ty
    • vést d?ti k vytvá?ení správného vztahu k pé?i o zdraví své i ostatních
    • vést d?ti k tomu, aby nesahaly na nic nebezpe?ného, nejedly, co neznají, nechodily nikam s cizími lidmi
    • dodržovaly bezpe?nost na ulici
    • rozum?t tomu, že zp?sob života má vliv na lidské zdraví
Mohlo by Vás zajímat
Ze školství