Mnozí rodi?e se myln? domnívají, že pracovní nápl? u?itelky mate?ské školy spo?ívá v tom, že d?ti ve školce hlídá. Spousta nezasv?cených lidí nemá v?bec p?edstavu, co obnáší profese u?itelky MŠ, asi tak, jako u?itelky nemohou mít p?esný obraz o povoláních ostatních.

Úkolem následujícího ?lánku je: p?iblížit, jak vypadá b?žný den u?itelky MŠ a její další pracovní nápl?.

Není možné d?ti jen hlídat, docházelo by tak k nepln?ní základních pracovních povinností. Takže „hlídání“ p?enechejme soukromým agenturám k tomu ú?elu povolaným a podívejme se na to, co všechno d?ti b?hem pobytu ve školce d?lají, tudíž na co se musí paní u?itelka p?ipravit.


Od 7:00 se d?ti scházejí, zatím si hrají s hra?kami dle vlastní volby, poslední p?íprava pom?cek, vyhledání v kabinetu, kopírování pracovních list?, rychlá úprava t?ídy pro plánované ?innosti.

Postupn?, jak p?icházejí d?ti, snaží se je paní u?itelka zapojovat do p?ipravených ?inností nebo si d?ti samy zvolí hru, ?innost.

P?ijímá b?žné informace i mimo?ádné požadavky rodi??, vy?izuje telefonáty, upomíná d?tem pitný režim, dodržování hygienických návyk? po použití WC, p?i kýchnutí, zakašlání, vysmrkání. Smrká s d?tmi, které tento návyk „bohužel ješt? nemají“ – je jich mnoho. Zapisuje docházku, p?ípadn? dopl?uje nové záznamy do dokumentace d?tí. Sleduje pohyb d?tí po t?íd?, herní zaujatost, bezpe?nost, v?nuje se d?tem p?i ?innostech u stole?k?, ?eší dotazy a konflikty.


Stává se b?žn?, že d?ti p?ivád?jí rodi?e do MŠ i po 8:30 – návšt?vy léka?e, pozdní odjezd rodi?e do zam?stnání, atd. Tím jsou narušovány provád?né ?innosti, které takto probíhají p?ibližn? do 8,30, kdy se v?tšinou postupným ukon?ováním ?inností a úklidem (abychom m?li dostatek volného prostoru) p?echází k rannímu spole?nému p?ivítání, popovídání a následuje cvi?ení.


Plánované nabízené ?innosti p?ibližn? do 8:30: na koberci: stavby z kostek všech druh?, konstruktivní stavebnice, d?ev?né skláda?ky, veškeré nám?tové hry, volné cvi?ení, atd.

D?ti si samy vytvo?í skupinky, dle zájmu, a vyberou si ?innost u stole?k?: puzzle, spole?enské hry (nutný dohled paní u?itelky – dodržování pravidel), samoz?ejmostí je modelování, kreslení a malování ?ímkoliv, vyst?ihování, nalepování, vše je sice „stále p?i ruce“, ale „dola?uje se“ na p?ání d?tí, plánovaná výtvarná ?innost vyžaduje tém?? trvalý dohled a pomoc d?tem nebo alespo? radu, vše se odvíjí od v?ku d?tí, jejich individuálních schopností a náro?nosti úkolu.

Pracuje obvykle jedna skupinka, které vše paní u?itelka vysv?tlí, n?kdy i n?kolikrát, další skupince vysv?tluje znovu. Nabízí klasické i netradi?ní techniky.

Kontroluje správné návyky p?i práci a používání sv??ených materiál?, p?i držení n?žek a tužky (t?mto návyk?m malé d?ti teprve u?í, ony samy se u?í rovn?ž pozorováním a nápodobou starších d?tí). V?tšinou mají d?ti z domova velmi malé zkušenosti, velkých pokrok? dosáhnout p?edevším v MŠ.

D?ti také plní úkoly v rámci p?ípravy na školní docházku (rozumové úkoly na procvi?ení pam?ti, logiky, úkoly na procvi?ování grafomotoriky, pracují s pracovními listy, aj.). Paní u?itelka se stále snaží sledovat všechny d?ti v rámci bezpe?nosti, jejich pohyb po t?íd? i mimo ni - WC, umývárna.


8:30 – 9:00: následuje pravidelný denní „komunitní kruh“ – p?ivítají se již všichni spole?n? a popovídají si o všem, co d?ti pot?ebují sd?lit a naopak, co jim pot?ebuje sd?lit paní u?itelka – co d?ti ?eká b?hem dne, n?kdy i týdne, zadá úkoly jednorázové, trvalejší, prozradí, kdo slaví narozeniny, svátek, atd. Oslavenc?m p?ichystají malou školkovou oslavu – p?ání od d?tí, písni?ka a už je ?as na ranní cvi?ení. Podle situace d?ti zouvají ba?korky. Po cvi?ení zvládají d?ti WC a hygienu, návyky paní u?itelka kontroluje.


Od 9.00 sva?ina, je d?ležitým okamžikem dne, ?asto se stává, že rodi?e p?ivádí d?ti do MŠ „bez snídan?“, což je velká chyba!!!

Podle v?ku d?tí probíhá organizace stolování, paní u?itelka pomáhá se stolováním, s p?idáváním jídla, pití, likviduje vzniklé „nehody“, atd.

Po jídle navazují další vzd?lávací ?innosti – s celou skupinou d?tí ?i jednotlivými skupinkami u stole?k? i na koberci. ?tení a poslech, práce s texty, encyklopedické ?innosti, u klavíru a s kytarou zpívání dál jen pro radost, využití nástroj? – hra na kapelu, rytmické hry, hry na udržení rytmu, d?ti si osvojují novou písni?ku, básni?ku, pohybov? ji ztvár?ují, u?í se dramatickou nebo pohybovou hru, pracují s pracovními listy, atd.

D?ti pokra?ují v ?innostech zapo?atých d?íve, provozují obdobné další ?innosti op?t jako po ránu. Vše zakon?uje postupný úklid. P?ed opušt?ním t?ídy zvládají d?ti op?t WC a hygienu a jdeme se p?evlékat na pobyt venku.


10:00 – 11:00: p?ipomeneme si, jak se vhodn? obléknout.

Pomoc dosp?lého je p?im??ená v?ku d?tí, zdatn?jší d?ti oceníme pochvalou, zkontrolujeme, doupravíme. Pomalejší d?ti v nás mají oporu, ale ne sluhy!!! Kone?n? se jde oblékat i paní u?itelka, hlavn? nezapomenout klí?e od zahradní chaloupky a WC (pokud se jde na zahradu) a papírové kapesní?ky.

P?i „cestování mimo zahradu“ sleduje paní u?itelka, aby d?ti „držely útvar“, nechodily p?íliš blízko obrubníku u silnice, náro?ná je bezpe?nost p?edevším u rušných silnic. U?itelka smí jít sama na procházku s maximáln? 20 d?tmi!!!.

Je nutné, být neustále ve st?ehu a plné soust?ed?nosti, rychle reagovat a p?edvídat situace. Jednomu dít?ti zavazuje botu a p?itom se musí dívat, co d?lají ostatní d?ti v zástupu, n?které vzdálené i n?kolik metr?. Cestou si ?asto na p?ání d?tí zahrajeme hry na palou?ku a vhodných odlehlých místech. Využijeme volnosti prostoru – nutností je prostor vizuáln? zkontrolovat a projít, odstranit a upozornit d?ti na nebezpe?né p?edm?ty - p?ipomínání a vysv?tlování, že po cest? nesbíráme žádné odpadky a podez?elé p?edm?ty, nikdy nedáváme nic do pusy je na denním po?ádku.

P?ed p?echázením vozovky paní u?itelka d?ti upozor?uje na zklidn?ní p?ed p?echodem a reagování na její pokyny. Zhodnotí a odsouhlasí p?echázení na druhou stranu, první dvojice d?tí dostává pokyn, kde na druhé stran? zastavit, aby to nebylo ani moc daleko ani moc blízko. Na první dvojici musí být p?itom velmi dobrý spoleh. Pokud takto cestuje, protože ob?as musí d?ti „vyrazit do reality“, tém?? vždy se pak ješt? zastaví s d?tmi na zahrad? – je to oáza klidu a bezpe?í.


11:00 – 12:15: p?evlékání z pobytu venku je také pracovn? náro?né, srovnat a uklidit si vše na své místo nebo správné místo – mokré nebo špinavé v?ci a boty rozložit. Po p?evléknutí jdou d?ti op?t na WC a hygienu, paní u?itelka kontroluje a odhaluje „podvodníky ?istoty“, kte?í se sklopenýma o?ima odcházejí napravit sv?j h?ích!!! Následuje ob?d.

U jídla dbají dosp?láci na správné návyky, držení lžíce, slušné chování. Malé d?ti dokrmujeme, likvidujeme vzniklé nehody – polití, rozlití, zdravotní obtíže u jídla, apod., mezitím do sebe rychle „ naházíme“ polévku i druhé jídlo, kolikrát nemáme ?as vnímat, co jíme a už se p?edávají „poob??áci“ rodi??m a ostatní d?ti se „korigují“, než - li i poslední loudové dojedí.


12:15 – 14:00: u malých d?tí pomáhá paní u?itelka s p?evlékáním do pyžámek, ukládáním na lehátko.

Všichni poslouchají polední pohádku, stále se p?edávají d?ti rodi??m, p?edávání d?ležitých informací o dít?ti a rovn?ž jejich p?ijímání a zaznamenání pro kolegyn?. Paní u?itelka z dopolední sm?ny „odchází v?tšinou od d?tí“ – p?echází si p?ipravovat pom?cky a materiál pro ?innosti na další den, uvede svou t?ídu do po?ádku, sklidí pom?cky a materiály používané b?hem dne, obm?ní nap?. nást?nky novými výtvory d?tí, rozt?ídí výkresy d?tí, zapíše do t?ídnice, dá nové informace na nást?nku. 

Zatímco malé d?ti odpo?ívají, paní u?itelka odpolední služby si krom? kávy užívá „šrumu“ kolem neodpo?ívajících d?tí, u kterých koriguje jejich ?innosti v maximálním poklidu vzhledem k d?tem, které spí. Neopouští d?ti p?i spánku.

Vymýšlí program pro d?ti na další den, týden, promýšlí materiály a pom?cky, hledá nám?ty, obkresluje, vyst?ihuje pro malé d?ti, p?ipravuje netradi?ní materiály, dod?lává resty. Vstávání, p?evlékání d?tí, WC a hygiena po spánku. Paní u?itelka pomáhá d?tem s oblékáním, s úklidem l?žkovin, hol?i?ky cht?jí na?esat, upravíme se a jdeme na sva?inu – odpolední sva?ina je bez výhrady stejná jako dopolední a probíhá individuáln? v rozmezí 14:00 – 14:30.


14:30 – 15:00: hry dle volby d?tí, dle zájmu pracovní, výtvarné, pohybové nebo didaktické ?innosti.

D?ti postupn? odcházejí dom?. Pokud d?ti z?stávají déle, paní u?itelka je p?evede do vedlejší t?ídy Sk?ítk?, která se nachází v ZŠ a má provoz až do 16:00 hodin. U?itelky si p?edají pot?ebné informace o d?tech, kon?ící u?itelka zkontroluje upravenost t?ídy, douklidí pom?cky, zkontroluje a zabezpe?í budovu a areál.


Pro mnohé paní u?itelky pracovní den odchodem d?tí nekon?í, n?které ?innosti dokon?ují ješt? doma nebo mimo MŠ: ú?astní se akcí v rámci dalšího vzd?lávání, studují pot?ebné publikace k p?íprav? na výchovnou práci, pro?ítají odbornou literaturu, vyráb?jí výzdobu školky a aplikují ji, pe?ují o kabinety, knihovny, promýšlí další akce školky (zvláštní p?íležitosti, viz Plán aktivit na školní rok), plní úkoly zadané ?editelkou, atd.


Stává se, že krom? pedagogické práce se paní u?itelky v mimo?ádných situacích také „rekvalifikují“: nap?. na paní uklíze?ky - pomáhají p?i úklidu po malování, po r?zných menších ?i v?tších stavebních úpravách, rekonstrukcích v MŠ, atd.

P?i akcích MŠ se stávají zdravotníkem, ú?edníkem, technikem, manažerem.

P?edpokládá se, že paní u?itelka je „p?i všech svých profesích“ stále vybavena notnou dávkou trp?livosti, psychické vyrovnanosti, empatie, tolerance, asertivity. Automaticky se o?ekává, že je zodpov?dná, spravedlivá, komunikativní, d?sledná.


JE TO STÁLE JEŠT? POVOLÁNÍ??? NEBO JE TO POSLÁNÍ???

 

Mohlo by Vás zajímat
Ze školství