Brou?ci 2012/2013
Obsah:
- Košík plný zdraví
- Zví?átka se chystají na zimu
- Naše projekty
- Putování za sv?týlky
- Naše básni?ky a písni?ky
ZÁ?Í
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
Tak nám skon?ily prázdniny, i ten týden navíc utekl jako voda, a op?t jsme se sešli v naší školi?ce. N?které d?ti nám odešly do „velké“ školky a na oplátku p?išly d?ti nové. Doufám, že všechny d?ti budou v naší školi?ce spokojené a nau?í se spoustu nových a zajímavých v?cí, poznají nové kamarády a prožijí krásný a veselý školní rok.
Já a moji kamarádi
To je název našeho prvního vzd?lávacího bloku. Budeme se tedy navzájem seznamovat a budeme si spole?n? zvykat na nový rytmus dne a na spole?né soužití. Také nás ?eká spousta her, nau?íme se, kdy je ?as k jídlu – sva?inka a ob?d, ale také ?as na práci (kreslení, modelování, vyráb?ní atd). Nau?íme se nové básni?ky, zazpíváme si písni?ky, které už známe, ale také se ur?it? nau?íme n?jaké nové.
A co už jsme stihli?
Už v prvním týdnu ve školce jsme zahájili projekt Chováme domácí mazlí?ky – Achatina. D?ti se seznámili se t?emi Achatinami (šneky africkými), které v naší školi?ce chováme. Dali jsme jim jména a víme, že je musíme pravideln? krmit.
Také jsme se už nau?ili pozdrav Brou?k?, básni?ku Šne?ku, šne?ku a další básni?ky. Každé ráno se sesedneme v komunitním kruhu a spole?n? se pozdravíme, spo?ítáme se a pak si povídáme. Po povídání nás ?eká protažení. Cvi?íme r?zné pohybové hry nap?. Ježek, Šašek, Brou?ek a tan?íme nap?. Pásla ove?ky a Kolo, kolo mlýnský.
S d?tmi jsme si také vytvo?ili pravidla, která budeme ve školce dodržovat. Jsou to pravidla: pusinkové, ru?i?kové, noži?kové, ouškové a srdí?kové.
1. Pusinkové pravidlo
- znamená, že nek?i?íme, nenadáváme si a problémy spole?n? s paní u?itelkou ?ešíme
2. Ru?i?kové pravidlo
- ruce máme na pomáhání, kreslení, modelování, na jezení a na hlazení. Rozhodn? se jimi nebudeme bít.
3. Noži?kové pravidlo
- ve t?íd? neb?háme a nekopeme se. Noži?kami m?žeme kopat jen do mí?e.
4. Ouškové pravidlo
- posloucháme, co nám kdo ?íká, a neská?eme druhým do ?e?i
5. Srdí?kové pravidlo
- všichni ve t?íd? jsme kamarádi a máme se rádi.
Naše projekty:
Brou?ek ?te d?tem
Abychom podpo?ili u d?tí zájem o knihy, vytvo?ily jsme projekt „Brou?ek ?te d?tem!“. V rámci tohoto projektu si d?ti budou moci p?inést do školky svou oblíbenou knížku a seznámit s ní ostatní kamarády, také navštívíme knihovnu, spole?n? s d?tmi si budeme p?ed?ítat r?zné knihy a d?ti se také zapojí do tzv. „malovaného ?tení“, budeme si povídat pohádky podle obrázk? a také nás ?eká kreslení. Kreslit budou d?ti doma s rodi?i. Každý m?síc vybereme n?jakou knížku nebo p?íb?h, který jsme ?etli a d?ti si doma namalují k tomuto p?íb?hu nebo knížce obrázek, který si vystavíme na nást?nce ve školce. Doufáme, že tímto zvedneme u d?tí zájem a knihy a v pozd?jším v?ku, také o ?tení.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Všichni ur?it? víme, jak je krásné, když se lidé umí správn? chovat, a proto si s d?tmi v deseti kapitolkách povíme o tomto „správném“ chování. Každé kapitolce budeme v?novat jeden m?síc, aby si d?ti mohly po?ádn? dané dovednosti osvojit a zažít. Knihu, podle které je projekt nazván a se kterou budeme spolupracovat, napsala Daniela Krolupperová a Miloš Kratochvíl. Kmotrou knihy se stala Eliška Coolidge Hašková, která dohlížela na dodržování protokolu u amerického prezidenta. D?ti si zažijí správné stolování, zdravení a d?kování, také se nau?í t?ídit odpad a spoustu dalších dovedností. To vše zábavnou formou. Budeme si hrát, aby d?ti poznaly co je a co není správné.
Naše básni?ky
Šne?ek
Šne?ku, šne?ku vystr? r?žky,
Dám ti krejcar na tvar?žky.
A troní?ek na tabá?ek
Bude z tebe hajdalá?ek.
Ježek
Leze ježek, leze v lese, jablí?ka si dom? nese.
D?ti v lese b?hají, ježka všude hledají.
D?ti v lese b?hají, ježka všude hledají.
Ježek píchá do všech stran,
já se chytit nenechám.
Zahrabal se do listí, usnul a te? tiše spí.
„Ježku vstávej!“
Šašek
Když se tahá za š??ru, šašek ská?e nahoru.
Rozhazuje rukama, vykopává nohama.
Takhle jede na koni, nakonec se ukloní.
?ÍJEN
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
Zá?í se nám p?ekulilo do ?íjna a regulérn? nám za?al podzim. Padá listí ze strom?, krásn? se barví a šustí nám pod nohama. Dozrávají podzimní plody – jablí?ka, hrušky, kaštany, šípky, žaludy ..., dokonce už rostou i houby. S d?tmi v tomto období hovo?íme o znacích podzimu, o zví?átkách, která se chystají k zimnímu spánku nebo odlétají pry? a také v tomto duchu spole?n? tvo?íme.
Vlaštovi?ko le?
Tento integrovaný blok nás provedl po?átkem podzimu. D?ti se u?ily posloupnosti – povídali jsme si, jak probíhá jejich den. Nau?ili jsme se podzimní básni?ky a stejnojmennou písni?ku Vlaštovi?ko le?, jejímž autorem je Josef Václav Sládek. D?ti si vyráb?ly malé drá?ky, kreslily v?ci a zví?átka, která k podzimu pat?í a také vyráb?ly zví?átka z kaštan?.
Podzim umí ?arovat
Stále máme podzim a proto i v dalším ?íjnovém období, si stále povídáme o podzimu. D?ti si budou prohlížet stromy a p?i?azovat k nim správné listy a plody. Nau?í se nové básni?ky o Ježcích a též novou pohybovou hru Jízda. Ze spadaného listí si s d?tmi vyrobíme sk?ítky Podzimní?ky a z plod? podzimu si vytvo?íme v šatn? naší školi?ky malou výstavku. D?ti se také nau?í, jak jednoduše nakreslit h?íbek. Bude to pomocí krati?ké básni?ky – taková malá nápov?da. Spole?nými silami si také vyzdobíme v podzimním duchu naši šatnu. Již tam visí strom, který budeme dále dopl?ovat nap?. o ptá?ky ?i ježky. P?i vycházkách do okolí si budeme všímat zm?n, které v p?írod? nastávají – jak se p?íroda ukládá k spánku.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
V m?síci ?íjnu si povídáme o domácích mazlí?cích. Co všechno naše zví?átko pot?ebuje? Je to opravdu jenom voda, jídlo a pelíšek? Samoz?ejm? že ne. Náš zví?ecí kamarád pot?ebuje taky lásku a pé?i. Musíme s ním chodit ven (však my taky musíme chodit na záchod a taky se musíme prob?hnout) a musíme si s ním hrát, jinak by byl smutný. A co když náš kamarád vykoná pot?ebu? Všechny d?ti v?d?ly, že si musí po svém kamarádovi uklidit. No a co když potkáme n?jakého toulavého nebo cizího pejska, m?žeme jít za ním a pohladit si ho? Jasn?, že ne. Mohl by nás kousnout a my bychom mohli strávit spoustu ?asu v nemocnici. A to p?ece nikdo z nás nechce.
Brou?ek ?te d?tem
Jsme rádi, že mnoho d?tí, spole?n? s rodi?i, splnilo první domácí úkol – namalovat obrázek z oblíbené knížky. N?které d?ti si dokonce svou knížku p?inesly do školky, a tak jsme si z t?chto knížek p?e?etli alespo? malou ukázku.
Každý den p?ed spaním d?tem ?teme pohádky, nyní ?teme z knížky Pokladnice pohádek.Protože brzy bude putování se sv?týlky, ?teme si s d?tmi knížku Jana Karafiáta Brou?ci. Této knížky se týká i druhý domácí úkol. D?ti mají, op?t spole?n? s rodi?i, nakreslit obrázek jejich nejoblíben?jší postavi?ky z této knížky. My se ve školce mimo ?tení p?íb?h?, také podíváme na p?íb?hy Brou?k? na DVD. A rodi?e pozor, Brou?ci nejsou V?elí medvídci J. I p?esto si s d?tmi zazpíváme písni?ku ze V?elích medvídk? – Tam, kde v noci jasn? svítí sv?tlušky .....
DRAKIÁDA
12. ?íjna 2012 prob?hla na zahrad? Toní?ka Szkandery Drakiáda. Kdo p?išel pozd?ji, tomu už drak nelétal – p?estalo foukat. Ale to nikomu nevadilo. Pro d?ti zde byly p?ipraveny sout?že, p?ijeli hasi?i a nakonec p?ilet?l ?ínský drak a zlatým h?ebem byl Oh?ostroj. T?ídy MŠ – Brou?ci a Sk?ítci sout?žili o to, kdo má krásn?jšího draka. Vyhráli Brou?ci. HURÁ!!! Drakiáda byla úžasná a myslím, že si ji opravdu všichni užili. Ráda bych zde pod?kovala panu Jarolímovi za obrovské draky, které pro d?ti vyrobil, panu Št?rbovi za nádherného ?ínského draka (je k vid?ní p?ed t?ídou Sk?ítk?) a také manžel?m Szkanderovým, kte?í poskytli zázemí pro konání Drakiády. Paní Miketové a paní Szkanderové d?kujeme za p?ipravený program a také d?kujeme všem maminkám, které napekly dobroty k sn?dku.
Naše básni?ky a písni?ky
Vlaštovi?ko le?
Vlaštovi?ko le?, už je na t? ?as.
Listí žloutne, poletuje,
Po strništích vítr duje,
Bude brzo mráz.
Podzim
Sluní?ko se rozlou?ilo s kyti?kami, s travi?kou,
Na cestu jim zamávalo paprskovou ru?i?kou.
Jd?te všichni honem spát,
Musím podzim p?ivítat.
Ježek
Ježek, ježek, ježek má 5 kolob?žek.
Každý volá: „Ježku, dej mi kolob?žku.“
Jízda
Takhle traktor na poli, vyorává brambory.
Auto jede, auto fr?í, vítr fouká, toto fi?í.
Takhle letí letadlo – pozor, aby nespadlo. PLÁC!
Ježek
Ježek a ježata b?ží, v kaluži žížaly leží.
Když ježeta hladoví, žížaly si naloví.
LISTOPAD
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
A už je tady listopad. Jak napovídá název m?síce, listí už pomalu opadalo a na procházkách se brouzdáme záv?jemi barevného listí. Pozorujeme s d?tmi p?írodu, jak se ukládá k spánku a také sledujeme prom?nu naší školy. D?ti si všimly, že zmizelo lešení, které stálo kolem školy a že fasáda je tedy hotová. Necháme se p?ekvapit, jak a zda se ješt? fasáda naší školy prom?ní.
Košík plný zdraví
Už název integrovaného bloku p?edznamenává, že jsme se v?novali zdraví. V prvním týdnu jsme si povídali o potravinách. Nau?ili jsme se poznávat, co je ovoce a co pat?í do zeleniny. Spole?n? jsme si také vytvo?ili plakáty, na které jsme si nalepili potraviny, které našemu t?lí?ku prospívají a které nikoli. Nau?ili jsme se také básni?ky o jídle a i ty nám napoví, co je zdravé a co ne.
V druhém týdnu jsme se v?novali lidskému t?lu. Sest?i?ka Hanka Zbo?ilová se u nás zastavila a povídala si s námi o orgánech v našem t?lí?ku, o potravinách, které našemu t?lu prospívají a také o tom, že velmi d?ležitý pro zdraví ?lov?ka je pohyb a ÚSM?V. Kdo má dobrou náladu, nebývá nemocen. A též je velmi d?ležitá hygiena – musíme si um?t správn? umýt ruce vždy p?ed jídlem, po jídle, po záchod? a po návratu z venku. Nesmíme rovn?ž zapomenout, že i zdravé ovoce a zeleninu musíme p?ed konzumací umýt.
Abychom byli zdraví, každý den všichni cvi?íme a chodíme na procházky. Protože jsme se nyní v?novali lidskému t?lu, musíme samoz?ejm? um?t pojmenovat jeho ?ásti. A k tomu nám pomohla písni?ka Hlava, ramena, kolena, palce – u d?tí je velmi oblíbená, zvlášt? tím jak neustále zrychluje.
Zví?átka se chystají na zimu
Zima se už pomalu ujímá vlády – však nás už koncem ?íjna postrašila (k velké radosti d?tí) sn?hem. A zví?átka se musí na zimu dob?e p?ipravit, aby ji p?e?kala. N?kte?í ptáci už nás opustili a odlet?li do teplých kraj?, n?která zví?átka zimu prospí a ostatní se musí dob?e p?ipravit na sníh a mráz. My si s d?tmi budeme o tom všem povídat. D?ti se nau?í nové básni?ky, písni?ku Na tý louce zelený, budeme sypat ptá?k?m, aby v zim? nem?li hlad. Možná bychom se mohli zajet podívat k panu Španihelovi na da?ky a mohli bychom jim p?ivézt n?jaké dobré papání?ko – t?eba kaštany.
Brou?ek ?te d?tem
V ?íjnu jsme si s d?tmi ?etli Brou?ky Jana Karafiáta. O každém p?íb?hu jsme si potom povídali – d?ti vypráv?ly, koho Brou?ek na svém prvním letu potkal, koho vid?l a koho se lekl. N?které p?íb?hy jsme d?tem pustili i na DVD, aby m?ly srovnání, jak je to napsáno v knížce a jaký je p?íb?h v televizi. Nejvíce d?ti asi zaujal p?íb?h první, jak Brou?ek, cht?l mamince komínem sfouknout ohe? v kamnech a potom se d?tem líbil p?íb?h o zim? – jak spali a probudili se, a jak zjiš?ovali, jestli už není náhodou jaro. A nebylo, tak si uva?ili polív?i?ku a zase si lehli do postýlek a spali a spali.
RODI?OVÉ v ?íjnu byl úkol namalovat spole?n? s d?tmi n?kterého brou?ího hrdinu – p?ineste prosím své obrázky!!!
V listopadu na nás ?eká knížka Já Baryk, což, jak uvedl autor hned v úvodu, je malý p?írodopis pro malé pejsky a velké pejskomily. Doufám, že se p?íb?hy Baryka budou d?tem líbit.
ÚKOL NA LISTOPAD: Namalujte spole?n? se svými d?tmi Baryka – jak si ho d?ti p?edstavují.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Je nepo?ádek v po?ádku? To je název další kapitolky O etiket?. P?e?etli jsme si p?íb?h o d?tech, které zapomn?ly uklidit své hra?ku a jedly na koberci, takže byl celý špinavý a plyšový pejsek (nejstarší a nejmoud?ejší hra?ka t?ch d?tí) vypráv?l ostatním hra?kám pohádku o nepo?ádném princi, který m?l ve svém pokoji takový nepo?ádek, že se jednoho dne nemohl dostat z pokoje ven. S d?tmi jsme si povídali, jaké by to asi bylo, kdybychom si ve školce po sob? hra?ky neuklízeli. D?ti se u?í, že když si s n??ím už nechci hrát, musím si hra?ku uklidit a až pak si vezmu druhou. No n?kdy je to t?žké J, ale spole?nými silami to zvládneme. D?ti také hovo?ily o tom, kdo doma mamince nebo tatínkovi pomáhá. Všichni jsou malí pomocníci.
Putování za sv?týlky
Blíží se zima a tak jsme 2. listopadu 2012 šli spole?n? posvítit brou?k?m na cestu do jejich pelíšk?. Tam se uvelebí a celou zimu prospí, aby pak na ja?e zase p?išli mezi nás. D?ti si ve školce vyrobily krásné, barevné lampiónky, a když se setm?lo, zapálili rodi?e sví?ky a lampiónky hezky svítily. Ješt? než jsme se všichni vydali na cestu, d?ti musely splnit pár úkol? – musely odpov?d?t na otázku, které stromy v zim? opadají, pro? jdeme svítit brou?k?m a kdo je nejlepší kamarádka Brou?ka (za správnou odpov?? dostali svítící náramek a malou dobr?tku). Když se setm?lo, vydali jsme se na cestu – šli jsme kolem školy až k ohništi, kde jsme všichni brou?k?m zazpívali písni?ku Tam, kde v noci jasn? svítí sv?tlušky. Pak jsme pokra?ovali lesíkem a p?es atletické h?išt? zp?t ke školce, odkud už všechny d?ti putovaly dom?. D?kujeme paní Miketové, která se celou akci uspo?ádala, zajistila teplý ?aj pro d?ti a rodi??m uva?ila výborný sva?ák na zah?átí.
Naše básni?ky a písni?ky
Zdravá výživa
Bramb?rky a sladkosti, nejsou dobré na kosti.
Ovoce a zelenina, to je prima medicína.
A pro zdraví každý den, cvi?ím, b?hám, chodím ven.
PACI, PACI, PACI?KY
Paci, paci paci?ky, máme nožky, ru?i?ky.
Nohy, aby b?haly, ruce, aby d?laly.
Paci, paci, paci?ky, máme o?ka mali?ký.
O?i, aby koukaly a uši poslouchaly.
Paci, paci, paci?ky, máme nosík mali?ký.
Pusinku na papání a nosík na cinkání.
CILILINK, CILILINK.
LEVÁ RUKA
Levá ruka, pravá ruka, do dlan? si prstík ?uká.
P?sti, lokty, ramena, hlava, b?icho, kolena,
?elo, brada, nos, Honza chodí bos.
TLUS?OCH
Soused?v Pepí?ek má mlsný jazý?ek.
Vybírá dobroty, nedopne kalhoty.
Zákusky, chlebí?ek, spo?ádá Pepí?ek.
T?žce chodí, t?žce dýchá,
jeho b?icho – jeho pýcha.
JAKO KO?KA
Jako ko?ka nebo pes, po ?ty?ech po zemi lez.
U oslíka zvykem bývá, že rád hlavou sem tam kývá,
když polezem jako had, budeme mít brzy hlad,
po ob?d? každá záda do postýlky lehnou ráda.
PROSINEC
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
Vánoce už jsou za dve?mi a všichni už netrp?liv? o?ekáváme p?íchod JEŽÍŠKA. Co nám asi letos nad?lí? Byli jsme hodní nebo ne? Zatím to vypadá, že nás ?ekají krásné bílé vánoce. D?ti si celý m?síc užívají bílé nadílky a tak jim p?ejeme, aby sníh vydržel i po celé váno?ní svátky.
Adventní ?as
V první ?ásti prosince jsme si povídali o adventu, že je to vlastn? taková p?íprava na vánoce. Uklízíme nejen doma, ale také sami v sob?. V dov? adventu za námi p?išel Mikuláš a spole?n? jsme se sv?domit? p?ipravovali na mikulášskou besídku, abychom mohli Mikulášovi p?edvést, jak jsme šikovní. Besídka se velmi vyda?ila, d?ti krásn? Mikulášovi zazpívali a zarecitovali. Byli moc šikovné. Ješt? p?ed samotným p?íchodem Mikuláše, jsme si povídali, kdo to vlastn? Mikuláš byl a jak je to s t?mi ?erty. Samoz?ejm?, že si d?ti do pekla neberou. Co by tam s nimi asi d?lali? Ale když d?ti zlobí, tak jim balí?ek nenad?lí Mikuláš, ale ?ert. No a v tom ?ertovském balí?ku nejsou žádné dobroty, to je p?ece jasné. ?ert zlobivým d?tem nad?lí oškrabiny z brambor a uhlí. Ale d?ti od nás ze školky byly všechny hodné. Nikdo se nepochlubil, že by ho obdaroval ?ert J
Kouzlo Vánoc
V druhé polovin? prosince si s d?tmi povídáme o znacích zimy, jak se správn? v zim? oblékat a na co si dávat p?i hraní venku pozor. Povídali jsme si i o tom, že v zim? jsou namrzlé silnice, a proto musíme být opatrní, když chodíme kolem cesty.
A p?edevším se v?nujeme p?íprav? na vánoce. D?ti už se moc t?ší. Ve školce jsme pekli perní?ky a zdobili jsme si je, vyrábíme sn?hulá?ky z pet lahví, váno?ní p?ání?ka, kreslíme p?ání?ka pro Ježíška a vybarvujeme r?zné obrázky s váno?ní a zimní tematikou.
Tímto bych ráda pod?kovala mamikám (paní Zbo?ilové, Miketové, Št?rbové a Ru?kové), které byly tak hodné, že nám v?novaly t?sto na pe?ení perní?k?, zdobení a polevu. D?tem se perní?ky velmi povedly a budete se o tom moci p?esv?d?it sami – to je, ale p?ekvapení.
Vánoce už jsou za dve?mi a d?ti se t?ší na dáre?ky. Je proto dost pravd?podobné, že Ježíšek p?inese n?jaké dáre?ky i do školky. Uvidíme. Sk?ítkové nám nazdobí strome?ek, budem zpívat a poslouchat koledy, budeme se u?it váno?ní básni?ky a snad se n?který den objeví pod strome?kem dáre?ky.
Brou?ek ?te d?tem
Prosinec je ve znamení vánoc a tak i Brou?ek seznámí d?ti s knihou, která se k vánoc?m velmi hodí. Brou?ek ?etl d?tem z d?tské ilustrované Bible. V pr?b?hu m?síce prosince jsme si ?etli o stvo?ení sv?ta (stvo?ení sv?ta jsme si také p?iblížili sledováním pohádky na DVD – Stvo?ení sv?ta), o vyhnání lidí z ráje, o Babylónské v?ži a Noemov? arše. V posledním týdnu si p?e?teme o narození Ježíška. Ve t?íd? máme krásné jesli?ky a d?ti už si Ježíška do nich uložily a p?kn? se o n?j starají.
Domácí úkol k prosincovému ?tení je (jak jinak) nakreslit spole?n? s rodi?i, jak asi ten Ježíšek vlastn? vypadá. Budeme rádi, když nám nakreslené obrázky p?inesete do 15. 1. 2013. Obrázky m?žete vid?t na nást?nce v šatn?.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Jak se vlastn? máme správn? chovat u stolu p?i spole?ném jídle? To už nám pov?d?la další kapitolka, která nás seznámila se správným stolováním. P?e?etli jsme si pohádku o jedné princezni?ce, která se v?bec neum?la chovat u stolu, nerada se myla a vlastn? vypadala jako malá ?arod?jnice, než jako princezna. D?ti v?d?ly moc dob?e, jak se mají chovat, že si musí p?ed jídlem umýt ruce, že nejíme rukama, nemlaskáme, neto?íme se na židli, nikam po?ád neodbíháme. Doufám, že i doma jsou tak šikovné p?i stolování, jako ve školce.
Naše básni?ky a písni?ky
ROLNI?KY
Rolni?ky zvoní, na bílém koni
p?ijedou k lidem Vánoce.
Stromky se strojí a píse? svoji
zpívají v každé chaloupce.
refr.:
Radost máme, radost dáme
i když jenom úsm?vem.
Na Vánoce zazpíváme,
št?stí, zdraví pop?ejem.
V kuchyni máma, není dnes sama,
každý ji v práci p?ekáží.
tajn? se tvá?í, polévku va?í
a pak nám kapra usmaží.
refr.
Ve?e?e volá " Ke stolu, hola!"
Z balí?k? dárky vysko?í.
Dob?e je s tátou i s mámou zlatou
spánek nám vklouzne do o?í.
refr.
VÁNOCE
Ježíšek už dárky shání,
Aby splnil naše p?ání,
A ty dárky na vánoce
Nesou št?stí v novém roce.
SNÍH
Ve v?tvích už vítr fouká,
Už napadl první sníh,
Už je bílá celá louka,
Pojedeme na lyžích.
Bílý sníh nás velmi láká,
Postavíme sn?huláka.
HV?ZDI?KA
Váno?ní strome?ek zavon?l v pokoji,
Maminka u stolu jablí?ko rozkrojí.
A když ho rozkrojí uvidí hv?zdi?ku,
Co byla schovaná v ?erveném jablí?ku.
VÁNO?NÍ STROME?EK
Pod váno?ní strome?ek
Dáme malý dáre?ek.
V?rve krásn? nazdobíme,
Hv?zdi?ku si vyrobíme.
Jen ji dáme na vršek
A už je tu Ježíšek.
ANDÍLEK
Už se t?ším andílku,
na Váno?ní nadílku.
Chci být hodný moc a moc.
Vydržím to do Vánoc.
A potom zas malinko,
za?nu zlobit, maminko.
VÁNO?NÍ STROME?EK
Až zazvoní zvone?ek,
rozsvítí se strome?ek.
Dárky leží dokola,
maminka nás zavolá:
“Poj?te d?ti honem sem,
dneska máme Št?drý den!”
LEDEN
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
Je po vánocích a skoro už je konec ledna. Kone?n? nám napadl sníh (když nebyl o Vánocích) a my si ho pat?i?n? užíváme – jezdíme na zahrad? na lopatách z kope?ka, stavíme sn?hulá?ky, d?láme bábovi?ky, házíme lopatami. Máme u školky také krmítko a do n?j dáváme ptá?k?m dobroty, aby v zim? netrp?li hlady.
Co p?ináší zima
V lednu byl svátek T?í král?. Vyrobili jsme si t?íkrálové korunky, nau?ili jsme se koledu „My t?i králové“ a vyrazili jsme pop?át lidem vše nejlepší do nového roku. Navštívili jsme doktora Crhu, obchod COOP, ve?erku, obecní ú?ad a také jsme nezapomn?li na naši základní školu. Všichni nás velmi vlídn? p?ijali a vystoupení d?tí se jim líbilo. Jen nás mrzelo, že pan starosta si d?ti p?íliš neposlechl a odešel do své kancelá?e, ale jeho paní asistentky byly z d?tí nadšené.
V tomto období jsme si s d?tmi také povídali o znacích zimy, o zimních sportech a o oble?ení, které v zim? nosíme. Hráli jsme si ve t?íd? r?zné hry, které se týkaly zimy – nap?. Mrazíci, Rampouch, Na saních a Zima. Nau?ili jsme se také básni?ku „Krmítko“ a písni?ku „Zima je tu“.
ZVÍ?ÁTKA V ZIM?
V první ?ásti tohoto bloku se d?ti seznámily se zví?átky, která mají ráda zimu a žijí v Arktid? nebo v Antarktid?. Pov?d?li jsme si, kde tyto pevniny jsou.
D?ti v?d?ly, že tam žijí tu??áci, lední medv?di, mroži, tuleni, polární lišky a polární králíci. Pov?d?li jsme si, že tam nejsou žádné rostliny, je tam jen sníh a led, a zví?átka proto jí jen maso – v?tšinou ryby. Vyzkoušeli jsme si, jak je t?žké chodit jako tu??ák s vají?kem, jak se „perou“ lední medv?di a také jak se pohybují tuleni.
Protože máme venku tuhou zimu, nau?ili jsme se pohybovou písni?ku „Mráz a sníh“. V této písni?ce si d?ti také osvojují prostorovou orientaci (naho?e, dole, uprost?ed, p?ed, za).
V dalším týdnu seznámíme d?ti se zví?átky, která žijí u nás, a která v zim? m?žeme vid?t. D?ti již absolvovaly p?ednášku o šelmách, které se vyskytují v Beskydech a dozv?d?ly se nap?íklad, že medv?dice p?ekvapiv? rodí malá medví?átka v lednu.
D?ti vid?ly stopy a my také budeme pozorovat stopy, které m?žeme vid?t ve sn?hu. Asi to nebudou stopy medv?da nebo vlka, ale stopy psí, ko?i?í nebo pta?í jsou také krásné.
Brou?ek ?te d?tem
V lednu seznámíme d?ti s knížkou Josefa ?apka „Pejsek a Ko?i?ka“.
D?ti samoz?ejm? n?které pohádky už znají, te? dokonce pohádku „Jak pejsek a ko?i?ka myli podlahu“ shlédly, když nás navštívilo divadlo.
Chceme d?tem ukázat, jak se liší p?íb?h napsaný v knížce od p?íb?hu, který d?ti vidí v podob? divadelního p?edstavení nebo ve form? pohádky v televizi.
Úkol pro d?ti a rodi?e na leden bude nakreslit, jak si d?ti p?edstavují, že si pejsek a ko?i?ka hrají v zim?. Prosím, abyste obrázky p?inesli nejpozd?ji do 8. února. D?kujeme.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Co je to ohleduplnost a jak se chovat ohledupln??
Tohle byla další kapitolka našeho projektu. P?e?etli jsme si pohádku o ob?íkovi, který ud?lal v kouzelném lese hroznou paseku, když se jím p?ehnal. Protože byl ob?ík, v?bec netušil, co svou procházkou zp?sobil. Až jednou se malý ohnivá? osm?lil a ob?íkovi ukázal, jak ni?í pohádkový les, když nechodí hezky po cest?, ale zkracuje si cestu.
Od té doby si ob?ík lépe všímal, co d?lá a kudy chodí, a dával pozor, aby n?komu, t?eba i neúmysln?, neublížil.
Snažíme se tímto nau?it d?ti, aby si všímaly toho, co d?lají a aby chápaly, co m?žou svým chováním zp?sobit, a také, aby braly ohledy na pot?eby ostatních.
Naše básni?ky a písni?ky
KRMÍTKO
U krmítka na dvorku
vrabec pou?uje sýkorku:
„Tohle zrní, to je moje,
tob? pat?í kousek loje.“
NA SANÍCH
Na kopci se t?pytí sníh,
d?ti jezdí na saních.
Tvá?e mají ?ervené,
nos i uši studené.
Nikomu to nevadí,
dál ve sn?hu dovádí.
ZIMA JE TU (písni?ka)
M?au, pozor milé ko?ky,
z oblohy se sypou vlo?ky.
Do kožíšku ko?i?ích,
padá tiše bílý sníh.
Která ko?ka ?erná byla,
za chvili?ku bude bílá.
Možná, že ji p?ejde smích,
bude bílá jako sníh.
LEDEN
Jako první m?síc v roce
jmenuje se leden.
Studený je, plný sn?hu,
pokrytý je ledem.
ÚNOR
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
M?síc únor byl pro d?ti velmi náro?ný, protože musely zvládnout velký nápor nemocí. Mnoho d?tí proto ve školce chyb?lo. Doufáme, že v b?eznu už budou všichni zdraví a veselí. V únoru jsme ani nemohli p?íliš chodit s d?tmi ven, protože bylo vyhlášeno mnoho smogových dn?, kdy se nedoporu?ovalo chodit s d?tmi ven. Ale i t?ch pár dní, kdy bylo krásn?, jsme využili k procházkám do okolí, k lopatování, stav?ní bábovi?ek a sn?hulák?.
Z pohádky do pohádky
Všechny d?ti (a nejen d?ti) mají rády pohádky a my jsme se rozhodli d?tem p?iblížit zejména pohádky ?eské a velmi známé. Povídali jsme si o Perníkové chaloupce, o ?ervené Karkulce, o Neposlušných k?zlátkách. D?ti si hrály na ježibaby a ježid?dky a chytaly Jení?ky a Ma?enky, u?ily se básni?ku Perníková chaloupka, pomocí „drobe?k? z chleba“ hledaly cestu k perníkové chaloupce, skládaly pohádkové p?íb?hy, ?etly s pomocí paní u?itelky tzv. malované ?tení, hrály pohádky O perníkové chaloupce a O ?ervené Karkulce, vyráb?ly si perníkové chaloupky, vybarvovaly si r?zné pohádkové omalovánky, skládaly puzzle s pohádkami. P?ed spaním jsme d?tem ?etli ?eské pohádky z knížky Boženy N?mcové Pohádky.
MASOPUST
Co je to masopust, jak se d?íve slavil, co po n?m následuje? To jsou otázky, na které jsme hledali s d?tmi odpov?di. Pov?d?li jsme si, že nám kon?í období veselí a nyní nás ?eká p?st – a p?íprava na velikonoce. Posledním dnem, kdy se lidé veselili, bylo masopustní úterý – to šel obvykle vesnicí pr?vod masek. (d?ti ?eká ješt? karneval). S d?tmi jsme si vyrobili maškarní masky (p?vodn? jsme je cht?li vyráb?t z krabic, ale nakonec jsme zvolili jinou techniku – d?ti si nazdobily scvaknuté papíry, které se jim lépe vybarvovaly a lepily a také jim mnohem lépe držely na hlavách). D?ti hrály také r?zné hry související s masopustem – nap?. medv?dí honi?ku. Také se u?ily poznávat geometrické tvary – vybarvovaly podle pokyn? šaška, který se skládal z r?zných tvar?.
Brou?ek ?te d?tem
Tento m?síc jsme si pro d?ti p?ipravili knížku Františka Nepila Podívánky. Tuto knihu m?žeme klidn? nazývat d?tskou encyklopedií, protože d?tem p?ibližuje sv?t, který je obklopuje. Ve školce jsme si s d?tmi p?e?etli jen malou ?ást knížky, a proto bych Vás ráda poprosila, abyste si knížku p?j?ili t?eba v knihovn? a s d?tmi si ji spole?n? prohlídli a p?e?etli. Knížka vypráví o rodin? jednoho malého kluka, o tom, kde bydlí, co je to domov, jak to vypadá v r?zných ro?ních obdobích na vesnici, co d?lají rodi?e a co prarodi?e. Je to opravdu krásná knížka a d?ti zábavnou a jim p?im??enou formou pochopí r?zné vztahy, jevy a souvislosti.
SPOLE?NÝ ÚKOL PRO RODI?E S D?TMI:
Prosím Vás, namalujte s d?tmi svou rodinu, nejbližší a nejmilejší lidi, které d?ti mají. D?kujeme.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Tento m?síc jsme si d?tmi ?etli a povídali o tom, jak je d?ležité si pomáhat. Každý n?kdy s n??ím pot?ebuje pomoct a je d?ležité si také o pomoc um?t ?íci, nebát se.
P?e?etli jsme si p?íb?h Vašíka a Ka?enky (dva sourozenci, kte?í nás provází celou knížkou), jak si vzájemn? pomáhali. A také hra?ky si vypráv?ly pohádku o Obloze a Sluní?ku, kte?í se nejd?íve na sebe zlobili a chovali se k sob? oškliv?, ale nakonec zjistili, že když si budou pomáhat, mohou dokázat velké v?ci a bude jim spolu dob?e.
Snažíme se d?ti p?ivést k tomu, aby si všímaly okolí a i bez požádání pomohly tomu, kdo to pot?ebuje.
Naše básni?ky a písni?ky
PERNÍKOVÁ CHALOUPKA
„Odkud ten náš holub letí?“
„Letím z lesa, milé d?ti,
vrkú, vrkú, vrkú.“
„Cos tam vid?l, holoubku?“
„Perníkovou chaloupku
u ?erného smrku.“
„Vid?ls také Ma?enku?“
„Jakpak by ne, holenku!
Vid?l jsem ji, s Jeníkem,
krmili se perníkem.“
„A když z okna na zahradu
vystr?ila baba bradu,
nebáli se, holoubku?“
„Kdepak! Zamkli chaloupku
na cukrový klí? -
a už byli pry?!“
ÚNOR
Druhý m?síc – Únor krátký,
Pouští zimu svými vrátky.
„Moje milá p?išel ?as,
Jaro p?ijde mezi nás.“
SKÁKEJ, SKÁKEJ, MEDV?DE
Skákej, skákej, medv?de,
?ert pro tebe pojede
s drátovaným m?chem,
stojí za o?echem,
s drátovaným talí?em,
budeš v pekle malí?em
B?EZEN
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
B?ezen za kamna vlezem – myslím, že tato pranostika se letos pln? naplnila. V b?eznu jsme si zpo?átku užili sluní?ka a pozorovali jsme ptá?ky i první jarní rostlinky – sn?ženky a bledule. Bohužel op?t napadl sníh a paní zima p?evzala vládu a takto se to v m?síci b?eznu opakovalo dvakrát. Všichni už se t?šíme na sluní?ko, teplo, kv?tinky, bzu?ící v?eli?ky a zpívající ptá?ky. Zima byla dlouhá a po?ád se jí nechce odejít. První týden v dubnu p?jdeme vyhazovat Morenu, tak doufejme, že kone?n? za?ne to pravé krásné jaro a zima už nás nadobro opustí.
Paní zima odchází, jarní slunce p?ichází
B?ezen je prvním jarním m?sícem a to znamená, že za?ínají r?st první rostlinky, nesm?le vykukuje sluní?ko, za?ínají zpívat ptá?ci a m?žeme vid?t i první v?elky. S d?tmi jsme si na jaro zahráli – d?ti p?edvád?ly, jak rostou kyti?ky, povídali jsme si, co všechno rostlinky k životu pot?ebují – vodu, sv?tlo a teplo. Abychom mohli pozorovat, jak rostlinky rostou, zasadili jsme si ve t?íd? bylinky a o ty se spole?n? staráme. Spoustu jarních kv?tinek už umíme pojmenovat a také umíme ur?it, na které písmenko za?ínají. Ve školce jsme se u?ili jarní písni?ky, básni?ky, pokusili jsme se namalovat a dotvo?it jaro (jak asi vypadá?), vyráb?li jsme r?zné kv?tinky, jarní v?nce a už jsme si vyzdobili naši t?ídu i šatnu jarn?. Zpo?átku jsme i v okolí pozorovali, jak za?ínají r?st první sn?ženky a bledule, ale záhy se ukázalo, že paní Zima se zatím nehodlá vzdát své vlády a nebohé kv?tinky zasypal sníh.
Veselé velikonoce
S d?tmi jsme si povídali, pro? slavíme velikonoce, jaké jsou velikono?ní zvyky a tradice, jaká se váže k velikonoc?m pov?st (o bohyni Eoster). D?ti se dozv?d?ly, že velikonoce jsou k?es?anským svátkem, kdy Ježíš vstal z mrtvých a název VELIKONOCE vznikl zkrácením dvouslovného názvu Velká noc. Pov?d?li jsme si, pro? kluci pletou pomlázku a polévají d?v?ata studenou vodou a že d?v?ata chlapc?m za odm?nu dávají malovaná vají?ka a vážou stužky na pomlázku. Nau?ili jsme se také koledu Hody, hody doprovody. Tvo?ili jsme velikono?ní slepi?ky, zají?ky, ove?ky a vají?ka a n?kterými našimi výtvory jsme také p?isp?li na velikono?ní výstavku zahrádká??.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Víte co jsou to p?edsudky a jak vznikají? My jsme si p?e?etli pohádku o ?erné ko?i?ce. Jak to vlastn? vzniklo, že se ?íká, že ?erná ko?ka p?ináší sm?lu. No to byl jeden takový zlý sk?et, který zakopl o bludný ko?en a upadl, protože místo pod nohy se koukal na tu ?ernou ko?i?ku. A místo aby dával vinu sob?, svalil ji na tu ko?i?ku. No a tak to vzniklo – ten sk?et za?al ?íkat, že ?erná ko?ka p?ináší sm?lu a postupn? tomu všichni uv??ili.
My ale víme, že ?erné ani jiné ko?ky sm?lu nenosí a nemusíme se jich bát. A proto nebudeme v??it všemu, co se povídá, nebudeme druhé soudit podle barvy jejich pleti nebo podle toho, co mají na sob?, jakou hra?ku mají apod.
Brou?ek ?te d?tem
Knížku, kterou jsme si ?etli v b?eznu, napsala Libuše Pale?ková a jmenuje se O malém tygrovi. Krásnými obrázky knížku vyzdobil Josef Pale?ek.
P?íb?h vypráví o malém tyg?íkovi, který byl velký strašpytel – všeho se bál. A tak mu jednou velcí tyg?i sebrali tyg?í pruhy, aby jim ned?lal ostudu. Jednou ale tyg?íkovi onemocn?la maminka. Venku byla veliká bou?ka a pan doktor bydlel moc daleko – a co ud?lal tyg?ík? A dostal tyg?ík své pruhy zp?t? Na to se zeptejte d?tí.
SPOLE?NÝ ÚKOL PRO RODI?E S D?TMI:
Prosím Vás, namalujte s d?tmi to, ?eho se d?ti samy bojí – tak jako se bál náš tyg?ík. D?kujeme.
KARNEVAL
V pátek 22. 3. 2013 m?ly d?ti karneval. Všechny d?ti p?išly do školi?ky v maskách – n?které masky byly tak v?rohodné, že se stávalo, že nov? p?íchozí d?ti se troši?ku bály vstoupit do t?ídy. Nakonec sv?j strach p?ekonaly a karneval si užily. Ud?lali jsme si diskotéku a ?ádili jsme s „Míšou“ i s „Dádou“. Hráli jsme hry jako židlovou, hod na cíl a nošení vají?ek. Všechny d?ti byly ocen?ny. Nezapomn?li jsme ani na tombolu a každá maska si odnesla n?jakou cenu.
Moc d?kujeme všem maminkám, které p?ipravily doma pro d?ti dobroty. Muffinky, smajlíci, buchti?ky, slané ty?inky i jiné m?amky d?tem moc chutnaly.
D ? K U J E M E.
Naše básni?ky
B?ezen
B?ezen je kus neposedy,
Kde jen m?že, láme ledy.
Hle?me toho siláka,
Slunce z mrak? vyláká.
Brou?ek
Já jsem brou?ek mali?ký,
Upadl jsem z kyti?ky.
Postavit se nemohu,
Jakpak já si pomohu?
Na krovkách se zhoupnu,
Na nohy si stoupnu.
Hody, hody, doprovody
Hody, hody, doprovody,
Dejte vejce malovaný.
Nedáte – li malovaný,
Dejte aspo? bílý,
Slepi?ka vám snese jiný.
Na kamnech v koutku,
Na zeleným proutku.
Sn?ženka
Táta v?era na venku,
Našel první sn?ženku.
Vedle petrklí?,
Zima už je pry?.
DUBEN
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
Duben byl m?síc plný zm?n. Zpo?átku jsme ješt? sá?kovali na našem kope?ku na zahrad? MŠ, vynášeli jsme Morenu a všude bylo plno sn?hu. Doufali jsme, že když už Zimu vyneseme, nastane kone?n? jaro. Ale to jsme si museli ješt? asi týden po?kat. A pak se to stalo. Vysvitlo sluní?ko, sníh velmi rychle roztál a bylo jaro. Ale vypadá to, že jaro trvalo jen chvilinku a hned p?išlo léto. Alespo? teploty tomu odpovídaly. V první polovin? dubna jsme chodili zachumláni v zimních bundách a ?epicích a ty jsme v druhé p?li dubna odhodili a vym?nili jsme je za kra?asy, tri?ka a kšiltovky. Nastal velký skok. P?íroda se zazelenala, kv?tinky rozkvetly, létají motýli, mouchy, v?ely, zpívají ptáci a stromy už se také za?ínají zelenat. Snad nám hezké po?así vydrží i nadále.
ST?J, AUTO HOUKÁ!
Dopravní výchova je pro d?ti moc d?ležitá. Denn? chodí do školky, ze školky, hrají si venku, p?echázejí silnici, ú?astní se silni?ního provozu. Je mnoho nástrah, které na d?ti ?íhají. Proto jsme si spole?n? povídali, kde si m?žeme hrát, jak p?echázet ulici, co musíme mít, když jezdíme na kole, jak jezdíme v aut?. Nau?ili jsme se znát také n?které dopravní zna?ky. A ty zna?ky, které jsme si vyrobili, jsme si též umístili ve t?íd? naší školi?ky, abychom si je stále p?ipomínali. Starší d?ti navštívily besedu s M?stskou policií, kde se dozv?d?ly další informace o správném chování na ulici a v provozu. Samoz?ejm?, že se u?íme hrou – to si d?ti ani neuv?domují, že se n?co u?í. Ale nejzábavn?jší bylo ur?it? p?edstavení Klaun? z Balónkova – Veselá k?ižovatka. Všechny d?ti si toto p?edstavení moc užily a nás u?itelky pot?šilo, když jsme vid?ly a slyšely, že d?ti opravdu znaly odpov?di na otázky klaun? – a? už se ptali na dopravní zna?ky, ?i na bezpe?nost v provozu. A nejvíc nás t?šilo, že se d?ti bavily a smály.
ZVÍ?ATA A JEJICH MLÁ?ATA
Kone?n? p?išlo jaro a to je období, kdy se probouzí p?íroda. A probouzí se nejen rostliny, ale i zví?átka za?ínají být aktivn?jší. Jaro je obdobím, kdy na sv?t p?icházejí zví?ecí miminka. Protože bydlíme na vesnici, ur?it? by byla ostuda, kdybychom neznali zví?átka, která tady m?žeme b?žn? vid?t. A tak jsme si s d?tmi povídali o jménech zví?at a také o jménech jejich mlá?at. Ne vždy se totiž mlá?átka jmenují stejn? jako jejich rodi?e. Ob?as se nám pletla také ?e? zví?átek – t?eba kozí a ov?í ?e?. Ale díky písni?ce Krávy, krávy, jak si spolu povídáte jsme to snad zvládli. S d?tmi jsme zví?átka malovali, modelovali, prohlíželi jsme si je v knihách a na obrázcích, p?i?azovali jsme k zví?átk?m jejich dome?ek, malovali jsme králí?kovi klec, zkoušeli jsme zví?átka napodobovat, také jsme hádali zví?átka podle popisu, zkoušeli jsme rýmovat. To vše nám pomohlo si uv?domit, že zví?átka jsou sou?ástí našeho života, že to jsou naši kamarádi.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Jak se da?í kazisv?t?m? Tak tohle bylo další téma k p?emýšlení. A kdo to vlastn? kazisv?t je? Jsme i my n?kdy takovými kazisv?ty? Po p?e?tení p?íb?hu jsme si uv?domili, že i my se n?kdy m?žeme chovat jako kazisv?ti, aniž bychom si to p?ipustili. T?eba nakopneme houbu, hodíme s hra?kou nebo na ni šlápneme, zašlápneme mravene?ka nebo pavou?ka, protože se ho bojíme… Te? už víme, že tohle se ned?lá. S v?cmi musíme zacházet hezky – n?komu dalo práci je vyrobit, aby nám p?inášeli radost i užitek a bylo by ošklivé v?ci ni?it. Nám by se taky nelíbilo, kdyby n?kdo ni?il naši práci. A rostlinky i zví?átka také mají právo na život. I když nám t?eba zrovna užitek nep?inášejí, tak n?komu jinému možná ano. A taky bychom asi necht?li, aby nás n?kdo v?tší t?eba zašlápl, protože mu p?ipadáme oškliví.
Brou?ek ?te d?tem
Protože naším prvním tématem v m?síci dubnu byla dopravní výchova, zvolila jsem pro d?ti knížku Co umí stroje. Knížka je plná obrázk? a básni?ek o „velkých“ autech, která m?žeme vid?t na silnicích. Jsou tam básni?ky o Je?ábu, o Bagru, o Popelá?ích, o ?istícím voze a dalších. Tady je jedna z nich:
Metací v?z
Vidíte ji, popletu?
Po?kej, že t? zametu!
Smetu, co je na ulici,
Listí, papír, náušnici.
Nejradši však honím myšky,
Vyženu je z každé skrýšky.
POD?KOVÁNÍ
D?kujeme panu Žambochovi, panu Miketovi, panu Jakubcovi, paní Jakubcové a paní Miketové za jejich ochotu, námahu a ?as, který strávili odvážením písku do pískovišt?, aby si d?ti mohly, co nejd?íve v pískovišti hrát.
INFORMACE ZE ZASEDÁNÍ ZASTUPITELSTVA
1.Rekonstrukce ?ásti mate?ské školybudov? ZŠ by m?la probíhat v prvních týdnech ?ervence. Tak bude možnost uspokojit všechny zájemce. Kapacita se výrazn? zvedne, prostory a vybavení pro b?žný život d?tí a pedagog? bude mnohem p?íjemn?jší, vzdušn?jší a p?íjemn?jší. D?tí bude zatím 50 v obou t?ídách, školka m?že p?ijmout ješt? 5 d?tí.
2.Výjimkupo?tu žák? ZŠ zastupitelstvo schválilo. To znamená, že škola z?stane kompletní devítiletá!
3.Základní školu letos opustí 11 žák? deváté t?ídy, tento úbytek nahradí od zá?í zatím 15 nových prv?á?k?. Výhledov? se od školního roku 2014/2015 zvedne po?et žák? školy ješt? výrazn?ji. Docházku ukon?í 5 žák? a do první t?ídy by m?lo nastoupit rovn?ž min. 15 nových d?tí.
Naše básni?ky
Cyklista
Cyklistika, to je v?c,
Vyšlapu až na kopec.
Pojedu i do zatá?ek,
Vpravo, vlevo, podle zna?ek.
Potom zase z kopce dol?,
Až uvidím naši školu.
Autí?ko
Jede auto po krajin?,
Do kope?ka jede lín?,
P?išlápneme na pedály,
A autí?ko už je v dáli.
A když rychle p?ibrzdíme,
Na míst? se zastavíme.
Št?n?
Máša volá na Matouše:
„Vaše št?n? všechno kouše,
Kouše moji galoši,
Tašku, šaty, pláš?.“
Máša volá: „Matouši
P?kn? št?n? máš!“
?erven
Milí rodi?e a p?átelé naší školky.
Už je tu konec ?ervna a blíží se nám prázdniny. Na po?átku ?ervna jsme pomalu ješt? nosili ?epice a tlusté svetry, pak ?echy potkaly velké povodn? a také u nás vydatn? pršelo (našt?stí ne zase tak moc) a nyní na nás ude?ila vlna tropických veder. Po?así si s námi letos hraje. Jsou sice velká horka, ale kone?n? máme možnost, jít si hrát ven. D?ti si užívají sluní?ka, pískovišt? a her na školkové zahrad?. S nadšením vypráví, jak mají už napušt?né bazény a hned když p?ijdou ze školky dom?, si hupsnou do bazénu a hrají si ve vod? a plavou. Je jen škoda, že stále nemáme zast?ešené pískovišt? a d?ti chrání p?ed sluní?kem jen malý slune?ník. Hovo?ili jsme s panem ?editelem o možnostech zast?ešení a vypadá to, že se situace obrátí k lepšímu. Pokud se nám poda?í sehnat materiál a našli by se ochotní tatínkové, kte?í by pomohli s prací, bylo by to skv?lé. O situaci vás budeme nadále informovat.
Schovávaná v tráv?
V první p?li ?ervna jsme si s d?tmi povídali o zví?átkách, která žijí v tráv? – byly to v?elky, mravenci, pavouci, žáby, motýli, lu?ní koníci, stonožky. Hovo?ili jsme s d?tmi o tom, jak jsou užite?né v?elky, že rosni?ka umí p?edpovídat po?así, jak jsou mravene?kové pilní a umí všichni p?kn? spolupracovat, že z housenky se vyvine motýl, nau?ili jsme se skákat jako lu?ní koníci, kreslili jsme pavou?í sít? a všechna tato zví?átka jsme na vycházkách také pozorovali. Též jsme zpívali písni?ky o t?chto malých tvore?cích, tancovali jsme, hráli na hudební nástroje, jako lu?ní kapela, u?ili jsme se básni?ky. Vyrobili jsme si také velkou stonožku, která nám ozdobila šatnu, vytvo?ili jsme i berušky, motýly, rosni?ky na žeb?íku, které vylezly až nahoru a p?edpov?d?ly nám to krásné sluní?kové po?así. Také jsme si pov?d?li, pro? je špatné vypalování trávy.
Hurá na prázdniny
V druhé p?li ?ervna na nás ude?ila obrovská vedra. A prázdninové téma se tedy velice hodilo. Povídali jsme si s d?tmi o prázdninách u mo?e – o pískových plážích, o zví?átkách, která v mo?i d?ti mohou vid?t, když se budou potáp?t a na která zví?átka si dát pozor. U?ili jsme se malovat vlnky na mo?i, vyrobili jsme spole?nými silami mo?e s ostr?vkem a zví?átky, nau?ili jsme se básni?ku Mo?e a písni?ku Já mám lodi?ku a také jsme se nau?ili pohybovou ?íkanku - Letadlo a všichni jsme jako letadélka létali po t?íd?. Také jsme d?lali mo?šké vlny padákem a pokoušeli jsme se na vlnách udržet mí?ek, hráli jsme si na žraloky, na med?zy, stav?li jsme z kostek lo?, opalovali jsme se na pláži a stav?li na píse?né pláži bábovi?ky. Než jsme se vypravili na naši píse?nou pláž, namazali jsme se opalovacím krémem, abychom se chránili, nezapom?li jsme ani na pokrývku hlavy a b?hem celého pobytu na „pláži“ jsme dodržovali pitný režim.
Brou?ek ?te d?tem
Pavou?ek Provazní?ek – to je název poslední knížky, kterou jsme v tomto roce za?adili do našeho projektu. P?íb?hy pavou?ka Provazní?ka se nám hodily do tématu schovávaná v tráv? a také do tématu Hurá na prázdniny, protože Provazní?ek se dostal pomocí divokých hus až do daleké Afriky. A tam se seznámil s novými kamarády – pavou?ky, kte?í m?li strašn? divná jména a tak si je p?ejmenoval na Motálka a Šmodrchu, pomohl z pasti malému levhartíkovi Basutovi a také mu pomohl najít a zachránit jeho maminku. Provazní?ek se seznámil i s jednou prolhanou a zlou opicí, ale té ho zbavil práv? Basuto. Ješt? když byl Provazní?ek v Africe poznal i Sixaridu. A kdo nebo co to vlastn? je? Zeptejte se d?tí. Jestli se Provazní?ek vrátí zp?t za d?douškem, u kterého bydlel, si ješt? musíme do?íst.
Na tento m?síc už úkol nebude. Jen jsme vás cht?li požádat, abyste i doma d?tem ?etli a p?ivedli je tak ke knihám a ke ?tení.
Draka je lepší pozdravit aneb o etiket?
Lež má krátké nohy – tak o tom jsme si p?e?etli pohádkový p?íb?h. Lžou d?ti doma? Podle toho, co d?ti po p?e?tení p?íb?hu vypráv?ly, ješt? v?bec nikdy a v ni?em nelhaly J. P?e?etli jsme si spole?n? p?íb?h o Vašíkovi a Ka?ence a dozv?d?li jsme se, že Vašík lhal mamince. Maminka se zeptala Vašíka, zda si uklidil své hra?ky a Vašek mamince zalhal, že ano, aby se mohl koukat na ve?erní?ek (ale po ve?erní?ku hned hra?ky uklidil). A potom jsme si ješt? p?e?etli pohádku o prolhaných ponožkách. Ty zase nalhaly ostatním ponožkám, že jsou n?co víc a že ?ekají na n?jakou urozenou nožku. Nakonec, ale nevydržely lhát a p?iznaly se. S d?tmi jsme se shodli, že lhát se nemá a navíc se na lež vždycky brzy p?ijde, a proto se ?íká, že lež má krátké nohy. A když se n?kdo snaží svou lež napravit a p?izná se, m?li bychom mu odpustit.
Naše básni?ky a písni?ky
Písni?ka "já mám lodi?ku náram, náram"
Já mám lodi?ku, náram, náram, náram
já mám lodi?ku náramnou.
Pluji si to po ?ece a vlnky mn? houpou,
lodi?ku mám náram, náramnou.
Já mám lodi?ku, náram, náram, náram
já mám lodi?ku náramnou.
Pluji si to po mo?i a s delfíny si zpívám,
lodi?ku mám, náram, náramnou.
Já mám lodi?ku.........
František Kábele – D?ti a v?elky
D?ti, d?ti, v?elky letí,
p?ilet?ly na kv?tiny.
Te? si nesou sladkou š?ávu,
do v?elína, do d?diny.
D?lají z ní doma med
v?elím d?tem na ob?d.
MO?E
Mo?e to je spousta vody,
Proháním se po n?m lodí.
Dávám pozor na žraloka,
Jen a? lo?ka neztroskotá.
Básni?ka s pohybem "Letadlo"
Letí, letí, letadlo,
pozor aby nespadlo.
Vylet?lo mezi mrá?ky,
pozdravilo všechny ptá?ky.
Oblet?lo celý sv?t,
vrátilo se na zem zp?t.